Zauważ Mnie – dziecko wykluczone środowiskowo

Stowarzyszenie powołało Grupę Projektową o nazwie „Zauważ Mnie”, której celem jest opracowanie narzędzi podnoszących kompetencje pedagogów, psychologów szkolnych i nauczycieli w zakresie rozpoznawania u dziecka oznak wykluczenia z życia szkolnego i społecznego oraz skutecznego reagowania / przeciwdziałania w takich sytuacjach.

Pamiętajmy, że dziecko połowę swojego życia przebywa w szkole – mówi Anna Wiktoria Matusz, Kierownik Grupy. – Wsparcie kadry pedagogicznej w sytuacji wykluczenia na przykład ze względu na ubóstwo, czy z powodu osadzenia jednego z rodziców w zakładzie karnym jest w takich sytuacjach nieodzowne.

Dziecko w szkole nigdy nie jest anonimowe.  Fakt, że pochodzi z rodziny bezrobotnej, czy alkoholowej, czy było ofiarą przemocy seksualnej, czy jeden z rodziców został osadzony w zakładzie karnym staje się dość szybko powszechnie znany.  A dzieci są – nieświadomie z zasady, ale bezwzględne. Szybko mogą wykluczyć takie naznaczonego rówieśnika ze środowiska. Konsekwencje emocjonalne stygmatyzacji są, w zasadzie, nie do określenia i mogą nawet prowadzić, w konsekwencji, do samobójstwa lub choroby o podłożu psychicznym, czy poważnych zaburzeń osobowości.

Projekt „Zauważ Mnie” pozwoli przygotować kadrę pedagogiczną do radzenia sobie z sytuacją, do skutecznego wsparcia takiego dziecka i przeciwdziałania wykluczeniu ze środowiska. Istotnym jest również umiejętność pedagoga rozmowy o sytuacji z resztą klasowej, czy szkolnej społeczności.

Projekt zakłada również pracę z uczniem – dodaje Justyna Marzec, członkini Grupy. – Tolerancja, empatia, szacunek, czy wrażliwość nie mogą być tylko lekcjami teorii, odległymi definicjami jak romantyzm, czy ortograficzne regułki. Nauczyciel musi być swoistym moderatorem emocji w klasie, którą prowadzi. Wtedy będzie mógł odpowiednio „zabezpieczyć” dziecko zagrożone wykluczeniem.

W skład Grupy Projektowej „Zauważ Mnie” wchodzą współpracownicy Zespołu ds. Obsługi Beneficjentów: Anna Wiktoria Matusz, jej kierownik, Aleksandra Kostanek, Natalia Lempaszek, Justyna Marzec, Katarzyna Ciesielska, Karolina Jurzysta, Patrycja Dąbrowska, Karolina Pudło oraz Paulina Palica.

– To bardzo dobry zespół ludzi zaangażowanych społecznie, wrażliwych – mówi Izabela Jarczewska, Prezes Zarządu. – W jej skład wchodzą pedagodzy, psycholodzy i prawnicy. Grupa prowadzi aktualnie rozmowy z dyrektorami szkół, nauczycielami, chce jak najlepiej poznać wszystkie aspekty wykluczenia, czy stygmatyzacji dziecka przez dzieci.

Poprzez odpowiednie działanie kadry pedagogicznej zmniejszy się odsetek depresji i zaburzeń lękowych wśród dzieci.  Wsparcie i szybka reakcja mogą pozytywnie wpłynąć na liczbę myśli samobójczych oraz prób suicydalnych dzieci zagrożonych wykluczeniem.

Wg przyjętych założeń projekt będzie gotowy do wdrożenia w drugiej połowie 2022 roku.

Zapraszamy środowisko nauczycielskie do kontaktu z Grupą – matusz@postpenit.pl

 

Poprzedni wpis
Mity na temat przemocy domowej
Następny wpis
Eksperci z NASK wsparli Pro Civium
Menu