Nasze Prezentacje: Projekt „Dziecko za Kratami”

Z cyklu: Wdrażane działania na lata 2021 – 2023

Projekt
„Dziecko za Kratami – Kompetencje dla Pedagogów”

Uchwałą Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenie na lata 2021 – 2023 przygotowało pakiet programów społecznych skierowanych do osób wykluczonych i stygmatyzowanych społecznie. Dziś prezentujemy projekt służący wsparciu uczniów, których rodzic, rodzice są osadzeni, zostali aresztowani.

– Projekt dotyczący zwiększenia kompetencji nauczycielskich w sytuacji osadzenia rodzica jednego z uczniów w znaczącym stopniu rozwinie kompetencje nauczycielskie w rozpoznawaniu symptomów stygmatyzacji ucznia, którego rodzic pozbawiony jest wolności – wyjaśnia Anna Wiktoria Matusz, Kierownik Grupy Projektowej „Dziecko za Kratami – Kompetencje dla Pedagogów”. – Ponadto nauczy nauczycieli, jak zapobiec stygmatyzacji rówieśniczej oraz przemocy fizycznej i psychicznej, co więcej projekt ten wskaże pedagogom, jak  wesprzeć ucznia, którego rodzic przebywa w Zakładzie Karnym.

Warto również zaznaczyć iż projekt oprócz podnoszenia kompetencji nauczycielskich ma również za zadanie wykształtować wśród uczniów postawę tolerancji, szacunku, empatii, wrażliwości, co więcej ma za zadanie podnieść samoocenę ucznia, nauczyć go postawy asertywnej, zwiększyć świadomość na temat osób osadzonych oraz przeciwdziałać stygmatyzacji oraz przemocy środowiska.  Ukierunkowany jest na  pracę z pedagogami,  jednakże nie zapominając o uczniu, który w sytuacji osadzenia jednego z rodziców staje się bezradny, bezsilny, samotny, wycofany, stygmatyzowany przez rówieśników. Młodym człowiekiem potrzebującym pomocy ze strony szkoły, bowiem to właśnie w tej placówce spędza większość swojego czasu.

Problematyka poruszana w projekcie jest tym istotniejsza, że aktualnie nauczyciele nie są przygotowywani systemowo do pracy z dzieckiem osoby osadzonej, a wiadomości medialne, czy internetowe o czyimś osadzeniu roznoszą się szybciej niż kiedykolwiek dotąd – dodaje Matusz.

Brak odpowiedniego przygotowania pedagogów do właściwej reakcji na wspomniane sytuacje może przynieść w przyszłości negatywne skutki, takie jak społeczna stygmatyzacja osób pozbawionych wolności, a co istotniejsze ich rodzin. Dlatego projekt zakłada także edukację uczniów. Czym wcześniej zacznie się przygotowywać społeczeństwo do właściwej reakcji na informacje o czyimś osadzeniu, czy skazaniu, tym – w szerszej perspektywie – mniej powrotności do przestępstwa w następstwie.

– Projekt „Dziecko za Kratami – Kompetencje dla Pedagogów” jest dla nas niezwykle istotnym elementem działalności organizacji – mówi Izabela Jarczewska, prezes Zarządu. – Pamiętajmy, że dziecko pozostawione samo sobie z problemem stygmatyzacji w szkole, prędzej, czy później, statystycznie, pójdzie drogą osadzonego rodzica. Dlaczego? W formie sprzeciwu, wyrażając to, co latami trzymało w sobie lub po prostu, bo innej drogi, niż ojca, czy matki skazanej, nie zna. W każdej sytuacji będzie to ze szkodą dla nas wszystkich, dla społeczeństwa. Dlatego takie działania są tak istotne.

 

 

 

 

Poprzedni wpis
Nowa wizja czasopisma
Następny wpis
List Otwarty Prezes Zarządu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.
You need to agree with the terms to proceed

Warto przeczytać

Menu