Jak radzić sobie ze stresem?

Stres to niedobry towarzysz naszej codzienności.

Jak sobie z nim radzić, jak go pokonać?

Stres najprościej opisać można jako reakcję organizmu w odpowiedzi na wydarzenia które burzą naszą równowagę, obciążają lub przekraczają jego możliwości. Opisane wydarzenia nazywamy stresorami.

Stres w naszym życiu jest jak chleb powszedni. Doznajemy go codziennie w błahych lub poważnych sytuacjach dlatego wyróżniamy trzy odmiany stresorów. Pierwszym z nich są codzienne utrapienia takie jak przebita opona w nowym samochodzie, spóźnienie na ważne spotkanie, są to najczęściej stresory krótkotrwałe.

Kolejnym rodzajem stresu są stresory katastrofalne są to stresory które charakteryzują się oddziaływaniem na całe grupy ludzi w sposób dramatyczny np. wojny, powstania, kataklizmy. Ostatnimi już stresorami są stresory poważne charakteryzują się z tzw. zmianami życiowymi. Tutaj zatrzymajmy się na dłużej. Dla wielu osób odbywających karę pozbawienia wolności wyjście poza mury to sytuacja długo wyczekiwana jednak w momencie nadejścia zaczyna w nas budzić się stresor poważny stawiamy sobie w głowie pytania czy damy radę oraz jak to teraz będzie. Jest to reakcja całkowicie normalna ponieważ w waszym życiu dochodzi do poważnej zmiany. Wielu z was po wieloletnim wyroku musi zaaklimatyzować się na nowo, poznać nowych ludzi lub poszukać nowej pracy. Warto zauważyć, że mówimy w tym przypadku o stresie powstałym na skutek pozytywnej zmiany dlatego istotą stresu jest więc nie tyle obecność wydarzenia przykrego, co konieczność zaadaptowania, przystosowania do nowej sytuacji stanowiącej wyzwanie wymagające zmiany by odzyskać równowagę. Pamiętajcie jednak, że stres to reakcja organizmu nad którą idzie pracować. Ale jak sobie z nim poradzić? To jest dobre pytanie radzenie sobie ze stresem to bardzo szerokie zagadnienie, ale można udzielić kilka podstawowych wskazówek:

  • uwierz w siebie – pamiętaj, że to czy źle lub dobrze myślisz o sobie zależy w dużej mierze od tego czego o sobie nauczyłeś się w życiu, i że w znacznym stopniu możesz wzmocnić wiarę w siebie. Daj więc sobie szansę i naucz się pozytywnych rzeczy o sobie,
  • traktuj trudności jak wyzwania – niemal niezależnie od tego jakie trudności nas spotykają, zawsze możemy się dzięki nim czegoś nauczyć i znajdować w tym energię, nie bez powodu mówi się „co cię nie zabije to cię wzmocni”,
  • naucz się odprężać – tak samo jak organizm potrafi przystąpić do mobilizacji w postaci reakcji stresowej, może też się skutecznie odprężyć.
  • bądź aktywny fizycznie – aktywność fizyczna to jeden z prostych i skutecznych sposobów radzenia sobie ze stresem. Jesteś spięty? Idź na jogging
  • bądź aktywny umysłowo- aktywność umysłowa czyli trening twojego mózgu pozwoli ci dużo szybciej i w łatwiejszy sposób znaleźć rozwiązanie sytuacji, która dzisiaj może cię przerastać. Zaczniesz myśleć szybciej i racjonalnie,
  • poznaj i szanuj swoje uczucia – doświadczane emocje to ważne wskazówki od naszego ciała i umysłu. Staraj się ich słuchać i traktuj jak sprzymierzeńców,
  • mów o swoich emocjach- pozwoli Ci to oczyszczać swój organizm z nadmiaru emocji które się w tobie kotłują, ktoś cię zdenerwował zasygnalizuj mu to w delikatny sposób. Pamiętaj, żeby mówić o emocjach pozytywnych i negatywnych
  • skorzystaj z pomocy – rozmowa z bliską osobą o tym co trudne potrafi nieraz radykalnie zmienić postrzeganie trudności. Możesz też skorzystać z porady psychologa lub psychoterapeuty.

Każdy z nas przeżywa w życiu stres dlatego warto uczyć się tego jak sobie z nim radzić. Wiele osób ma “we krwi” sposoby radzenia sobie ze stresem, inny uczą się ich w trakcie życia. Ważne aby pamiętać, że nauka radzenia sobie ze stresem nie musi przebiegać w samotności. Skorzystaj z pomocy specjalisty. tak jak przy nauce jazdy samochodem posiadasz instruktora, który uczy cię obsługiwać samochód tak przy nauce radzenia sobie ze stresem możesz skorzystać z nauki psychologa lub psychoterapeuty, który nauczy cię sprawnie “obsługiwać” swoją psychikę, swój mózg, który jest bardziej skomplikowanym “urządzeniem” niż samochodem.

Poprzedni wpis
Po co, dla kogo i jak ma działać? Program „Interwencja i Wsparcie w Prawidłowym Powrocie do Społeczeństwa Osób Skazanych”
Następny wpis
Skazany z seksuologiem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.
You need to agree with the terms to proceed

Warto przeczytać

Menu